Archiv 2011
Musica sacra na zámku Kozel
http://www.agencymta-stadler.com/pages/images/Musica%20sacra%20na%20zamku%20Kozel-recenze.pdf
...Ale vraťme se k vlastnímu festivalu a jeho soutěži. Otevřel jej Slavnostní zahajovací koncert v Jízdárně zámku Kozel, v jehož prvé části zaznělo Requiem per coro misto, op. 252 Z. Lukáše v podání nejvýznamnějšího reprezentanta západočeského sborového umění, smíšeného pěveckého sboru Nová Česká píseň se sbormistrem Zdeňkem Vimrem. Vynikající provedení této impozantní skladby autora, jehož život je pevně spjat s Plzní a západočeským regionem, bylo tou nejlepší pozvánkou k účasti na vlastní soutěžní přehlídce. ...
Autor: prof. PaedDr. Jiří Kolář, předseda odborné poroty
Září 2011 Stady: Nová Česká píseň koncertovala v Drážďanech
Smíšený pěvecký sbor Západočeské univerzity byl v září pozván ke společnému koncertu do Drážďan.
O své dojmy se s námi podělil sbormistr Nové České písně Zdeněk Vimr.
Jak došlo k pozvání plzeňského sboru?
Singakademie Dresden – sborová instituce založená již v roce 1884 a v dnešní době sdružující velký, téměř osmdesátičlenný smíšený sbor, smíšený komorní a také úspěšný dětský sbor, nás oslovila již před dvěma lety. Tehdy nešlo skloubit termínově aktivity obou sborů, takže ke vzájemné spolupráci došlo až letos. Celý projekt byl financován z evropských kulturních grantů. Dramaturgickým vrcholem bylo společné provedení rozsáhlé, téměř čtyřicetiminutové Missy choralis Ference Liszta, patřícího v letošním roce k nejvýznamnějším jubilantům. Skladba vznikla v roce 1865 v Římě, je na ní patrné autorovo ovlivnění gregoriánským chorálem, který je na několika místech /Kyrie, Credo/ citován. Jinak zde ovšem Liszt uplatňuje bohatou romantickou harmonii včetně časté chromatiky. Interpretačně velmi náročné je napojení dlouhých a cappelových pasáží s místy podloženými varhanním doprovodem. Společné provedení řídil umělecký šéf Singakademie prof. Ekkehardt Klemm, na varhany hrál Michael Schütze a sólových partů se ujali mladí zpěváci z drážďanské hudební akademie.
Kde se koncert konal a co ještě bylo na programu?
Koncert se konal ve velkém protestantském kostele Heilig-Geist-Kirche vybaveném skvělými varhanami. Hostitelský sbor ještě samostatně zazpíval cyklus tří sborů Fest- und Gedenksprüchen Johannesa Brahmse, Nová Česká píseň pak samostatně provedla mistrovské sborové dílo Zdeňka Lukáše – více než dvacetiminutové a cappellové Requiem per coro misto. V recenzi drážďanských novin byla u našeho sboru oceněna především precizní intonace a pregnantní rytmické ztvárnění. Náš pobyt byl hodně pracovní, ve dvou dnech se oba sbory sešly ke společnému více než pětihodinovému nácviku.
Jaké jsou další plány pěveckého sboru Západočeské univerzity?
14. října nás čeká vystoupení na zahajovacím koncertu 1. ročníku festivalu duchovní hudby Musica sacra na zámku Kozel, pak budeme připravovat program pro vánoční koncerty.
Autor: Jaroslav Fiala
Srpen 2011 Stady: Nová Česká píseň zatřásla Itálií
Z koncertního zájezdu do Itálie se před několika dny vrátil smíšený pěvecký sbor Západočeské univerzity v Plzni „Nová Česká píseň“. O své dojmy se podělil sbormistr Zdeněk Vimr.
Kdo pozval sbor do Itálie?
Obrátil se na nás přímo organizační prezident komorního mužského sboru A.N.A. Latina s pozváním na říjnový mezinárodní festival, který tento sbor pořádá každoročně ve stejnojmenném městě ležícím cca 60 km jižně od Říma. My jsme ovšem termínově nemohli pozvání vyhovět, tak se realizoval náš zájezd uprostřed léta. Hostitelé pro nás zorganizovali dva koncerty, na kterých s krátkým programem vystoupily i dva pěvecké sbory italské. Ve Felliniho divadle v Pontinii to byl místní smíšený sbor „Corale Polifonica di Pontinia“ a v krásné katedrále v Privernu pak „Coro A.N.A. Latina“.
Jaký program jste italským posluchačům nabídl?
Trochu jsme dramaturgicky zariskovali a odjeli jsme výhradně se soudobou českou hudbou, a to navíc s tvorbou skladatelů, kteří mají blízký vztah k Plzni – Zdeněk Lukáš, Jaroslav Krček a Jiří Teml. Tento nápad ale vyšel. Ohromně zapůsobilo téměř půlhodinové Lukášovo Requiem pro smíšený sbor a cappella a ve druhé části vystoupení i další kompozice výhradně již na lidové texty a především pak sborové úpravy českých lidových písní. Během druhého koncertu došlo i k velmi kuriózní situaci, neboť při mystické části „Dies irae“ (hněv Boží) Lukášova Requiem se zachvěla země přímo v celé oblasti Latina/epicentrum – zemětřesení o síle 3,5 stupně bylo vzdáleno necelých deset kilometrů...
Měli jste čas prohlédnout si i některé pamětihodnosti?
V průběhu našeho pobytu jsme se dostali i k návštěvě dvou pobřežních měst v okolí, poslední den pobytu byl celý věnován prohlídce Říma. Prohlédli jsme si Vatikán i řadu atraktivních míst historického města.
Co čeká sbor „Nová Česká píseň“ v nejbližší době?
Teď má celý sbor prázdniny, ale sejdeme se ke zkouškám již na konci srpna, neboť v polovině září jsme pozváni k velkému společnému koncertu do Drážďan, kde s početným univerzitním sborem provedeme Lisztovu Missu choralis pro smíšený sbor a varhany, samostatně pak Requiem Zdeňka Lukáše.
Autor: Jaroslav Fiala
19. 4. 2011 Plzeňský deník: Plzeňská filharmonie nadchla nevšedním programem i hosty
Plzeň – Nevšedním dramaturgickým přínosem a výjimečnými interpretačními výkony se prezentovala Plzeňská filharmonie na svém koncertu 7. dubna v Měšťanské besedě v Plzni. Příjemně vyzněla úvodní skladba, Fibichova selanka V podvečer, které japonský šéfdirigent tělesa Koji Kawamoto s vkusem vtiskl romantickou atmosféru ve zřetelných melodických liniích, v nápodobě večerních přírodních šumů a ptačích zvuků. Hlubokým zážitkem bylo provedení Mahlerových Písní o mrtvých dětech, které přednesl americký barytonista Chris Pedro Trakas, známý spoluprací s dirigentem a klavíristou Jamesem Levinem v Metropolitní opeře i na koncertních pódiích. Svým jasným, ve všech polohách vyrovnaným hlasem dokonale vyjádřil výrazové nuance zpívaného textu, bolest, pláč, ironii, smutek. Filharmonie mu byla výborným partnerem a v geniální Mahlerově instrumentaci se bez zakolísání a v dokonalé návaznosti ujímaly slova jednotlivé sólové nástroje, zejména vynikající lesní roh.
Ve druhé polovině večera zazněla Symfonie č. 5 pro sóla, sbor a orchestr současného amerického skladatele Daniela Asii, který byl také koncertu přítomen. Své rozsáhlé dílo napsal v roce 2008 na počest 60. výročí vzniku státu Izrael a jeho záměrem bylo poukázat na spojitosti i rozdíly života Židů v Americe a v Izraeli. Zhudebnil básně Paula Pinese a Yehudy Amichaie, které rozdělil do dvou částí a proložil třemi vstupy zhudebněných biblických žalmů. Tyto tři svaté promluvy určil skladatel pěveckému sboru a Nová Česká píseň z Plzně (sbormistr Zdeněk Vimr) se svého technicky nanejvýš obtížného úkolu zhostila se ctí. V ostatních dvanácti částech symfonie se střídali sólisté, americký tenorista Robert Swensen průbojného a pro interpretaci písní ideálního hlasu s barytonistou Trakasem. Každá z částí měla něco do sebe, skladatel má smysl pro výrazovost, je přístupný různým stylům, citlivě a znale instrumentuje, avšak v celkovém vyznění se přece jen dostavil pocit určité roztříštěnosti díla. Každopádně je zajímavé poznávat kompozice jiných proveniencí.
Autor: Jana Tomažičová